אלו צ'אט - סלט תפוחי אדמה הודי. צילום: נטלי לוין

אלו צ’אט – סלט תפוחי אדמה הודי עם חומוס ורימונים

אם יש מנה אחת שבוודאות תכינו כל הקיץ, זה אלו צ’אט – סלט תפוחי אדמה הודי עם מלא תבלינים וצ’אטני חמצמץ שמתאים בול לאירוח קיצי

כל פעם שאני מארחת בקיץ לארוחה הודית (ולא רק), אני מכינה סלט אלו צ’אט. השם האקזוטי מסתיר בחובו סלט תפוחי אדמה הודי שפשוט אי אפשר להפסיק לאכול. מתווספים אליו גם חומוס, תבלינים ואפילו גרגירי רימון, אבל מה שמחבר את הסלט הוא הצ’אטני החמצמץ שעשוי מתמרהינדי ותמרים.

מה שכיף בסלט הזה הוא שאפשר להכין את כל המרכיבים מראש, וברגע האחרון, כשהאורחים כבר מגיעים, לחבר הכול יחד ולהגיש בגאווה לשולחן. מעבר לעובדה שהסלט צבעוני ומרשים (ממליצה בחום להגיש בצלחת הגשה שטוחה וגדולה), הוא טעים בטירוף – קצת רך, קצת קראנצ’י, חמצמץ, מתקתק ופשוט תענוג.

את הסלט צילמה נטלי לוין, שגם הכינה את רובו לבד בסשן בישולים הודיים שעשינו לפני כמה חודשים. היות שנימי, בן זוגה של נטלי, כבר ביקש עוד אוכל הודי, צפו לסשן נוסף בקרוב. אז למי שחשב שנטלי גם אופה וגם יפה, הרי שהיא גם מבשלה (או מבשלת, אבל הייתי צריכה שזה יתחרז).

אני ממש מציעה לא להיבהל מהמרכיבים האקזוטיים ברשימה, שהם בסך הכול מצרכים שצריך לפנות לחנות מיוחדת כדי להשיגם. כמעט בכל עיר מרכזית יש מכולת הודית או חנות למוצרי המזרח הרחוק שבהן אפשר להשיג כל דבר.

מרכיב אקזוטי אחד הוא מחית התמרהינדי – כבר סיפרתי לכם בעבר שאפשר להשיגה במכולת ההודית של אבנר בלווינסקי, ואפילו בחנויות מזרח מערב בשוק הכרמל ובמתחם שרונה. אל תוותרו עליה, היא זו שהופכת את הצ’אטני לממכר במיוחד.

המרכיב האקזוטי השני הוא החטיף ההודי שמפזרים מעל – אותו באמת אי אפשר לקנות בכל מקום, אבל במכולת ההודית בלווינסקי וגם בחנות במהרג’ה הקטנה בבאר שבע אפשר להשיגו.

מה זה בכלל? להודים יש מלא חטיפים קראנצ’יים בטירוף שאוכלים ליד הצ’אי בשעות אחר הצהריים או מפזרים על מנות כדי להוסיף קראנצ’יות. אפשר לאכול את הסלט בלי החטיף, כמובן, אבל לדעתי הוא מוסיף המון. אם רוצים להחליפו, כדאי לבחור חטיף חריף אחר, קראנצ’י מאוד שמגיע בחתיכות מאוד מאוד קטנות (ראו בתמונה).

אשמח לשמוע מכם בתגובות על עוד מקומות בישראל שבהם ניתן לקנות מצרכים הודיים – זה ממש יכול לעזור ליתר הקוראים ואני גם ממש סקרנית לשמוע איפה אפשר להשיג כאלה בחיפה או באזור עמק חפר.

אלו צ'אט - סלט תפוחי אדמה הודי. צילום: נטלי לוין
גם צבעוני וגם טעים בטירוף. סלט תפוחי אדמה הודי (צילום: נטלי לוין)

סלט תפוחי אדמה הודי

מצרכים:
4 תפוחי אדמה בינוניים
1 קופסת שימורים גרגירי חומוס
1 בצל סגול או שני בצלי שאלוט
1/2 כפית פפריקה חריפה
1/2 כפית מלח
1/2 צרור כוסברה (אפשר גם יותר)
100 גרם קטניות מונבטות
גרגירים מ-1/2 רימון
חטיף הודי קראנצ’י כלשהו

לצ’אטני תמרהינדי ותמרים:
120 גרם תמרים מגולענים
ו-1/2 כפיות מחית תמרהינדי
1/4 כפית מלח
1/2 כפית כמון טחון

להגשה:
1 לימון
צ’אטני תמרים ותמרהינדי
1 גביע יוגורט 3%

אופן הכנה:

מכינים את מרכיבי הסלט:

  1. אופים את תפוחי האדמה בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במצב טורבו בתוך נייר כסף עד שהם מתרככים אבל לא מתפרקים, בערך 40 דקות.
  2. מוציאים מהתנור, מצננים, מסירים את הקליפה וחותכים לקוביות בגודל 1.5 ס”מ ומעבירים לקערת ערבוב גדולה.
  3. מסננים את החומוס ומוסיפים לקערה.
  4. קוצצים דק את הבצל הסגול (או השאלוט) ומוסיפים לקערה יחד עם המלח והפפריקה החריפה. מערבבים מעט בעדינות.

מכינים את הצ’אטני תמרהינדי:

  1. טוחנים את התמרים עם התמרהינדי והתבלינים במעבד מזון או בבלנדר.
  2. מוסיפים בהדרגה 2/3 כוס מים עד שהתערובת משתחררת מעט. טועמים ומתקנים תיבול – הצ’אטני צריך להיות במרקם די דליל, בטעמים מתוקים-חמוצים.

מרכיבים את הסלט:

  1. על צלחת הגשה גדולה מפזרים את תערובת תפוחי האדמה והחומוס.
  2. מעליהם מפזרים את הקטניות המונבטות.
  3. בעזרת כף, מתבלים ב-4 כפות נדיבות של צ’אטני תמרים ו-4 כפות נדיבות של יוגורט. לא מערבבים, פשוט מניחים בכמה מקומות.
  4. קוצצים את הכוסברה ומחלצים את גרגירי הרימון.
  5. מפזרים מעל כוסברה קצוצה, גרגירי רימון וחטיף הודי בשביל הקראנץ’ ומגישים מיד.
2 Comments
  1. סיון 2 שנים ago
    Reply

    יש שתי חנויות הודיות מעולות בקרית גת- אחת מול בנק מזרחי ואחת לא רחוק משם. שתי החנויות מנוהלות על ידי ישראלים ממוצא הודי ואפשר להשיג שם בערך הכל.

  2. סיון 2 שנים ago
    Reply

    מצרכים הודיים אפשר להשיג בשתי חנויות בקרית גת- אחת ליד בנק מזרחי בשם תבלינים בטעם טוב (או משהו כזה, לא זוכרת בדיוק) ואחת תבליני בסטקר בפסאג’ים במרכז.
    בשתיהן הבעלים הודים ישראליים שהמשפחות שלהם עלו מאזור בומביי ובאמת שאפשר להשיג שם כמעט הכל, בימים מסוימים גם ירקות הודיים טריים.
    את כל הירקות ההודים שאפשר לדמיין אפשר למצוא בשוק האסייתי בקומה 4 של תחנה מרכזית תל אביב.

השאר תגובה

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.